Inspirerande företagsengagemang
Som företag kan ni engagera er för människor på flykt på många olika sätt. Läs och inspireras av hur andra företag resonerar kring sitt engagemang.

I en värld där allt fler människor befinner sig på flykt på grund av krig, konflikter och klimatkatastrofer, spelar företagsengagemang en avgörande roll. Genom att bidra ekonomiskt och uppmuntra sina anställda att engagera sig kan företag vara en del av lösningen och skapa en bättre framtid för alla.
Företag som tar ansvar
Socionomera AB är ett av de företag som valt att göra en konkret insats. "Vi har skrivit in det i våra stadgar, att en viss del av vår vinst ska gå till välgörande ändamål", säger Damir Sabani, vd för Socionomera AB. Damir, som själv kom till Sverige från Bosnien, betonar vikten av att agera och inte bara prata.
"Jag är glad att vi har möjligheten att bidra. Mitt tips till företag är att agera, inte bara prata", säger han.
Peab har en liknande syn på sitt engagemang. "UNHCR känns som en självklar organisation att stötta. UNHCRs arbete gör verklig skillnad för miljontals barn och unga på flykt – deras arbete kan betyda skillnaden mellan liv och död", säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör på Peab.
Hon lyfter fram hur viktigt det är att företaget tar ställning i viktiga samhällsfrågor. "Jag vet att många kollegor, precis som jag, känner en stolthet över att jobba på ett företag som bidrar."
Hjälpen når fram
Tack vare ert engagemang kan UNHCR fortsätta sitt outtröttliga arbete för människor på flykt. Här är några av de insatser ni varit med och bidragit till. (Källa: UNHCR Global Report)
-
Tak över huvudet
2,9 miljoner människor på flykt fick hjälp med tak över huvudet, bland annat genom akutbostäder, långsiktigt boende eller reparationsmaterial.
-
Tält
Vi distribuerade 57 000 tält till olika krishärdar.
-
Presenningar
1,2 miljoner presenningar delades ut till utsatta människor.
Givande som en del av företagskulturen
Många företag arbetar aktivt för att göra givande till en naturlig del av sin verksamhet.
Knowit har under flera år valt att engagera sig genom att dubblera de donationer som deras medarbetare, kunder och partners gör under december månad. "Tidigare har vi valt att fokusera på specifika ändamål, till exempel utbildning. 2024 ger vi en så kallad ‘oöronmärkt’ gåva, som UNHCR använder där det behövs som mest", säger Christina Johansson, Head of Communications på Knowit.
Även Lindex ser ett stort värde i att engagera sig i humanitära frågor.
"Med den flyktingsituationen vi har i världen, där kvinnor och barn drabbas hårdast, är det viktigt för oss på Lindex att göra vad vi kan för att hjälpa till. Vi är stolta över vårt samarbete med UNHCR och stöttar deras fantastiska arbete", säger Helena Kamph, landschef på Lindex Sverige.
Många olika sätt att bidra
Euroflorist har genomfört en lösning tillsammans med Adyen, där man kunnat skänka pengar via betallösningen.
"Vi ser att fler och fler människor är på flykt och behöver hjälp", säger Magnus Silfverberg, vd på Euroflorist. "Att hjälpa är en självklarhet och våra kunders bidrag leder förhoppningsvis till att människoliv räddas och att fler kan komma i trygghet. Precis som vi säger, att det finns alltid en anledning att ge blommor, så finns det alltid en anledning att ge pengar till en organisation som UNHCR."
Företagsengagemang gör skillnad
Att bidra till UNHCR och andra humanitära organisationer är inte bara en god gärning, det är också en investering i en mer hållbar och medmänsklig värld. Genom att inkludera välgörande ändamål i sina stadgar, matcha donationer, eller skapa lösningar som underlättar för kunder att bidra, visar företag vägen för ett stärkt globalt ansvarstagande.
Som företag har ni makten att påverka och inspirera – och som vi ser i dessa exempel, finns det många sätt att göra skillnad på.
Vi är stolta över vårt samarbete med UNHCR och stöttar deras fantastiska arbete
Kontakta oss
-
Charlotte Köhler Lindahl
Chef företagssamarbeten och filantropi
-
-
-