Skip to main content

IKEA Sverige

Under sommaren 2019 pryddes världens mest kända kasse med en regnbågsflagga till stöd för HBTQ+flyktingar i världen.

Kassen FRAKTA regnbågskasse såldes i alla Ikeas varuhus i Sverige.
Foto: UNHCR
Kassen FRAKTA regnbågskasse såldes i alla Ikeas varuhus i Sverige.

FRAKTA regnbågskasse

IKEAs klassiska blå kasse är derast mest sålda produkt någonsin.
Foto: UNHCR
Den populära kassen – FRAKTA regnbågskasse.

IKEA:s klassiska blå påse är deras mest sålda produkt någonsin och en av världens mest sålda påsar. Den 25 juli började IKEA sälja en färgglad kompis till den populära kassen – FRAKTA regnbågskasse. Kassen såldes i alla varuhus i Sverige.

– Att stå upp för allas rätt att vara sig själv tycker vi är en självklarhet, men tyvärr är det inte så överallt. Att vi på IKEA nu tar detta budskap till vår mest sålda produkt någonsin tror vi kan göra skillnad. Som en av de största svenska arbetsgivarna är det oerhört viktigt att vi står upp för jämlikhet, säger Cornelia Kaufmann, HR-chef på IKEA Sverige.

UNHCR ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge hbtq+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.

Ikea Sverige donerade hela överskottet från försäljningen av Regnbågskassen till UNHCR:s arbete för att skydda och hjälpa HBTQ-flyktingar världen över. Kampanjen resulterade i en donation på 342 000 kronor och en mycket framgångsrik gemensam kommunikationskampanj.

Tidningen Resumé rapporterade att Ikea och UNHCR var två av de mest synliga varumärkena under Pride Stockholm, både i traditionella och sociala medier.