
Lindex Rundar Upp för flyktingar
Sedan 2014 har Lindex vid ett flertal tillfällen engagerat sina kunder och anställda i så kallade Runda Upp-kampanjer för att stödja UNHCR och hjälpa människor på flykt.
Omkring två gånger om året rundar Lindex upp och varje kampanj har ett nytt tema. Under kampanjerna erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att ”runda upp sitt köp”, och lägga på 10-20 kronor som går till människor på flykt.
Lindex kunder är mycket dedikerade och har bidragit med över 15,4 miljoner kronor.
- Med den extrema flyktingsituation vi har i världen, där kvinnor och barn drabbas hårdast, är det viktigt för oss på Lindex att göra vad vi kan för att hjälpa till. Vi är stolta över vårt samarbete med UNHCR och stöttar deras fantastiska arbete för att hjälpa drabbade människor över hela världen, säger Helena Kamph, landschef Lindex Sverige.
Nedanför kan du läsa om några av de senaste Runda Upp-kampanjerna.
Familjer på flykt 2019
I december valde Lindex att göra en Runda-upp kampanj till förmån för familjer på flykt. Under julen 2019 matchade dessutom Akelius Foundation alla pengar som Sverige för UNHCR lyckades samla in. Detta innebar att om man rundade upp med 20 kronor blev det hela 40 kronor till familjer på flykt. Totalt samlade Lindex in 2 265 000 kronor, vilket med dubblingen blev 4 530 000 kronor.
Hälsa för kvinnor och flickor på flykt 2019
I maj 2019 gjorde Lindex en kampanj för att samla in pengar till kvinnor och flickor på flykt. Över hälften av alla flyktingar är kvinnor och barn. Lindex valde att runda upp för att stödja kvinnors och flickors rätt till hälsa och sjukvård. Totalt samlade de in 1 595 531 kronor.
Nyheter
Läs mer om samarbetet med Lindex på bloggen.