Lindex stödjer UNHCR:s arbete

  • Stort tack till Lindex personal och kunder som hjälper barn som Nadia och hennes syskon i Irak att vara trygga.
    Stort tack till Lindex personal och kunder som rundar upp för att barn som Nadia och hennes syskon i Irak får vara trygga.
Lindex stödjer UNHCR:s arbete för människor på flykt.

Sedan 2014 har Lindex vid ett flertal tillfällen engagerat sina kunder och anställda i så kallade Runda Upp-kampanjer för att stödja UNHCR och hjälpa människor på flykt.

Under kampanjerna erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att ”runda upp sitt köp”, och lägga på 10-20 kronor som går oavkortat till Sverige för UNHCR.

Rohingyakrisen 2017

I december 2017 valde Lindex att göra en Runda Upp-kampanj för att stödja UNHCR:s katastrofarbete under den pågående rohingyakrisen.

I augusti 2017 tvingades hundratusentals rohingyer, människor som tillhör den muslimska folkgruppen Rohingya, att fly från Myanmar till Bangladesh på grund av etnisk förföljelse. Detta var världens snabbast växande flyktingkatastrof.

– Den pågående flyktingkatastrofen är djupt oroande och det finns en stor vilja att hjälpa utsatta familjer. Vi kommer därför fortsätta vårt insamlingsarbete och tillsammans med våra kunder stödja UNHCR:s mycket viktiga arbete i att hjälpa familjer på flykt, uttryckte Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Totalt samlade Lindex in över 2,1 miljoner kronor till rohingyakrisen.

Flyktingdagen 2018

I juni 2018 gjorde Lindex ytterligare en Runda Upp-kampanj för att uppmärksamma internationella flyktingdagen den 20 juni. Totalt samlade de in drygt 890 000 kronor.

"Tack alla som har bidragit"

Sammantaget har Lindex kampanjer och gåvor genererat över 9 miljoner kronor sedan 2014.

– Resultatet av insamlingen visar verkligen att engagemanget för att hjälpa människor på flykt är stort hos våra kunder och medarbetare. Jag vill tacka alla som varit med och bidragit till UNHCR:s viktiga arbete, fortsätter Elisabeth Peregi.

Följ Lindex på bloggen #Lindex - läs om alla samarbeten under #TACK