Tidigare samarbeten

  • Barn på flykt från kriget i Syrien.
    Barn på flykt från kriget i Syrien.
Här finns exempel på tidigare framgångsrika samarbeten med näringsliv och Sverige för UNHCR.

Tele2

I september 2015 lanserades insamlingssajten 255 kronor, som utmanar svenska näringslivet att stödja UNHCR:s arbete för människor på flykt.

Tele2 AB gav det första bidraget till kampanjen, en summa på 1 451 970 SEK, vilket motsvarar 255 kronor per anställd.

255 kronor räcker till ett nödpaket med handduk, filt, torra kläder, skor, vatten och mat. Tele2 valde att skänka just den summan för varje 5 694 anställd på företaget.

Läs pressmeddelandet på MyNewsdesk


Husqvarna Group

Husqvarna Group donerade 500 motorsågar till UNHCR för uppröjningsarbetet i Filippinerna efter tyfonen Haiyan. De var till stor hjälp i arbetet med att ta hand om kokospalmerna, som tack vare motorsågarna kunde bli virke. Virket används för att reparera skadade hus och bygga nya hus till de människor som förlorade sina hem i tyfonen.

Läs om samarbetet på bloggen #Husqvarna


Carpe Vitam

”Jag har besökt UNHCR:s arbete i fält i Jordanien och jag känner stort förtroende för organisationen och det arbete som utförs för att hjälpa syriska familjer på flykt från kriget. Tillsammans med UNHCR kan jag via min stiftelse vara med och bidra till en bättre framtid för de syriska flyktingbarnen."

– Peder Wallenberg, grundare av Carpe Vitam

Carpe Vitam var svensk initiativtagare till kampanjen Time to Act, en global kampanj som syftar till att ge syriska flyktingbarn tillgång till skola och utbildning. 

Se vidare under Time to Act nedan.


Kampanjen Time to Act

Time to Act är en global kampanj med syfte att se till att de barnen på flykt från kriget i Syrien får möjlighet att gå i skolan.

Peder Wallenberg med stiftelsen Carpe Vitam var initiativtagare till kampanjen i Sverige under 2014 och Prinsessan Christina, Fru Magnuson var kampanjens beskyddare.

Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och stiftelser kunde kampanjen samla in över 5,8 miljoner kronor till de syriska barnen.

Läs mer om kampanjen här