Kommunikation med dig
Kommunikation till allmänheten och de som stödjer oss sker via vår webbplats, annonsering, e-utskick, postala direktutskick, tv-reklam, telefon, på stan eller knacka dörr.
För att du ska känna dig säker på att det är just Sverige för UNHCR som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med just telemarketing (kontakt via telefon), värvning på stan och dörrknackning.
SMS från 729 30 eller UNHCR
Vid akuta kriser kan vi skicka ut ett SMS från telefonnummer 729 30 till våra givare. Då ber vi om en gåva som hjälper människor i nöd.
Vi SMS:ar också till dig som givare för att tacka för din gåva och berätta om hur dina pengar används i världen. Vissa SMS kommer med UNHCR som avsändare.
Om du har fått ett SMS från UNHCR för komplettering av uppgifter inför skattereduktionen använder vi en krypterad länk från bit.ly som följs av ett antal tecken. När du klickar på länken hamnar du på en säker sida hos oss: https://cloud.info.sverigeforunhcr.se - din personliga säkra sida följs av ett antal tecken.
E-post och utskick
Om du har tackat ja till nyhetsbrev och utskick från oss, skickas mejlen från avsändare Sverige för UNHCR med e-postadress hej@info.sverigeforunhcr.se.
- Om du har beställt gåvor i vår gåvoshop skickas kvitto från avsändare Sverige för UNHCR med e-postadressen info@sverigeforunhcr.se.
- Om du eller ditt företag har skänkt en gåva skickas kvitto från hej@info.sverigeforunhcr.se.
- Om du har fått ett mejl för att komplettera dina uppgifter inför skattereduktionen finns en knapp med en krypterad länk till https://cloud.info.sverigeforunhcr.se. Avsändare för mejlet är Sverige för UNHCR med mejladress hej@info.sverigeforunhcr.se.
Har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dina frågor. Din säkerhet är viktig!
Chatta med Givarservice här på sajten eller kontakta oss:
tel: 08-121 491 00
e-post: info@sverigeforunhcr.se
Enkäter och undersökningar
Vi värdesätter våra givares åsikter och strävar ständigt efter att förbättra vårt arbete. För att uppnå detta skickar vi regelbundet ut enkäter om olika ämnen till våra givare. Våra enkäter kan skickas ut direkt från oss eller genom vår samarbetspartner, Netigate, en pålitlig plattform för undersökningshantering. Oavsett hur enkäten levereras, är ditt deltagande värdefullt för oss och hjälper oss att göra informerade beslut för att förbättra våra tjänster.
Våra SMS-enkäter skickas med UNHCR som avsändare. När du klickar på länken i SMS:et hamnar du på enkätens startsida.
Tack för att du tar dig tid att svara på våra enkäter och bidra till vår utveckling. Din åsikt gör skillnad!
Telefonsamtal
För att bygga relationen med våra månadsgivare och andra som ger gåvor till UNHCR använder vi regelbundet telefon.
Via telefonsamtal tackar vi för givarnas stöd, berättar om aktuella insatser och behov från UNHCR. Ibland ber vi om ytterligare bidrag för att kunna öka stödet till utsatta människor på flykt.
Samtal görs av vår givarservice, interna telemarketingavdelning eller externa telemarketingföretag.
Alla som ringer för Sverige för UNHCR får utbildning och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot samtalen ska känna er trygga med att ni får rätt information och uppgifter.
Om du får ett samtal av vår externa partner kommer de alltid att presentera sig och berätta att de ringer på uppdrag av Sverige för UNHCR.
Telefonnummer
Telefonnummer som vi ringer ifrån är 0731253827, 0731253828, 0731255813, 0731255814, 0731255855, 08-12169248 och 08-12169249.
Telefonnummer som våra externa partner ringer ifrån är 08-42503956 och 0763812547.
Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en misstanke om att det inte är någon från Sverige för UNHCR som ringer, hör gärna av dig till oss på 08-121 491 00 eller till info@sverigeforunhcr.se.
Möten på stan eller vid ytterdörren
Sverige för UNHCR arbetar med insamlingsmetoderna Face-to-Face och Door-to-Door. Det betyder att vi värvar månadsgivare utomhus på gator och torg samt bostadsområden och knackar på hemma hos potentiella givare.
Detta är en lönsam insamlingsmetod som används av UNHCR över hela världen för att kraftinsamla till människor på flykt.
Blå väst och ID-bricka
Värvarna ska alltid kunna identifieras med UNHCR:s kläder; blå väst samt en ID-bricka runt halsen med namn, bild och logga samt ska alltid kunna bistå kontaktuppgifter till projektledare och Sverige för UNHCR. De frågar endast om dina bankuppgifter via surfplatta och ska aldrig be eller ta emot kontanter. Om du inte vill uppge dina bankuppgifter direkt kan du alltid komplettera detta vid ett senare tillfälle.
Kontakta oss
Om du har frågor eller misstänker att någon utnyttjar UNHCR:s varumärke för att be om pengar, hör gärna av dig till oss.
Vänligen kontakta Givarservice:
tel: 08-121 491 00
e-post: info@sverigeforunhcr.se