Kontakt från Sverige för UNHCR

  • UNHCR:s värvare har blå västar och pärmar.
Vi kommunicerar med allmänheten och de som stödjer UNHCR:s arbete på flera olika sätt.

Kommunikation till allmänheten och de som stödjer oss sker via vår hemsida, bannerannonsering, e-utskick, postala direktutskick, SMS, tv-reklam, telefon, på stan eller knacka dörr.

För att du ska känna dig säker på att det är just Sverige för UNHCR som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med just telemarketing (kontakt via telefon), SMS, värvning på stan och dörrknackning.

Via telefonsamtal

För att öka kommunikationen med våra månadsgivare och andra som ger gåvor till UNHCR använder vi regelbundet telefon.

Via telefonsamtal tackar vi för givarnas stöd, berättar om aktuella insatser och behov från UNHCR. Ibland ber om ytterligare bidrag för att kunna öka stödet till utsatta människor på flykt.

Vissa samtal gör personal som är anställda av oss. De arbetar på Sverige för UNHCR:s kontor flera dagar i veckan. Telefonnumret som vi ringer i från är 070-5987822.

För vissa samtal anlitar vi ett externt telemarketingföretag. Alla som ringer för Sverige för UNHCR får utbildningar och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot samtalen ska känna er trygga med att ni får rätt information och uppgifter.

Om du får ett samtal av vår externa partner kommer de alltid att presentera sig och berätta att de ringer på uppdrag av Sverige för UNHCR.

Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en misstanke om att det inte är någon från Sverige för UNHCR som ringer, hör gärna av dig till:

Lovisa Ulfsparre, insamlingsansvarig för privatperson
e-post: lovisa.ulfsparre@sverigeforunhcr.se

Via SMS

Eftersom de smarta mobiltelefonerna har blivit en allt mer centralt i människors liv, kommunicerar Sverige för UNHCR även med månadsgivare och andra genom att skicka SMS. Det kan handla om ett tack för en gåva, en länk till en artikel eller film på vår hemsida eller en uppmaning om att ge ett extra stöd till en akut flyktingsituation genom att SMS tillbaka en gåva till oss.

Sverige för UNHCR ber också allmänheten, via till exempel TV-reklam, att stödja människor på flykt genom att bli månadsgivare via SMS. Då dras 100 kronor automatiskt från givarens mobilabonnemang varje månad.

Om du har frågor om detta kan du höra av dig till:

Lovisa Ulfsparre, insamlingsansvarig för privatperson
e-post: lovisa.ulfsparre@sverigeforunhcr.se

Via möten på stan eller vid ytterdörren

Sverige för UNHCR arbetar med insamlingsmetoderna Face-to-Face och Door-to-Door. Det betyder att vi värvar månadsgivare utomhus på gator och torg samt bostadsområden och knackar på hemma hos potentiella givare. Personalen som arbetar med detta är direkt anställda av Sverige för UNHCR och får en bred utbildning och löpande information under sin anställning. Detta är en lönsam insamlingsmetod som används av UNHCR över hela världen.

Personalen som arbetar med värvning ska alltid kunna identifieras med UNHCR:s kläder; väst samt en ID-bricka runt halsen med namn, bild och kontaktuppgifter till projektledaren och Sverige för UNHCR. De frågar endast om dina bankuppgifter och ska aldrig be eller ta emot kontanter. Om du inte vill uppge dina bankuppgifter så ringer vi dig gärna istället.

För tillfället arbetar vi med Face to Face och Door to door i Göteborg, Uppsala, Norrköping, Linköping, Karlstad och Stockholm.

Om du har frågor eller misstänker att någon utnyttjar UNHCR:s varumärke för att be om pengar, hör gärna av dig till:

AK Fagerlund, programansvarig för Face-to-Face
e-post: ak.fagerlund@sverigeforunhcr.se
telefon: 08-121 49 024