Kontakt från Sverige för UNHCR

  • UNHCR:s värvare har blå västar och pärmar.
Vi kommunicerar med allmänheten och de som stödjer UNHCR:s arbete på flera olika sätt.

Kommunikation till allmänheten och de som stödjer oss sker via vår webbplats, bannerannonsering, e-utskick, postala direktutskick, tv-reklam, telefon, på stan eller knacka dörr.

För att du ska känna dig säker på att det är just Sverige för UNHCR som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med just telemarketing (kontakt via telefon), värvning på stan och dörrknackning.

Via telefonsamtal

För att bygga relationen med våra månadsgivare och andra som ger gåvor till UNHCR använder vi regelbundet telefon.

Via telefonsamtal tackar vi för givarnas stöd, berättar om aktuella insatser och behov från UNHCR. Ibland ber vi om ytterligare bidrag för att kunna öka stödet till utsatta människor på flykt.

Vissa samtal görs av vår givarservice och vissa samtal anlitar vi ett externt telemarketingföretag för.

Alla som ringer för Sverige för UNHCR får utbildning och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot samtalen ska känna er trygga med att ni får rätt information och uppgifter.

Om du får ett samtal av vår externa partner kommer de alltid att presentera sig och berätta att de ringer på uppdrag av Sverige för UNHCR.

Telefonnumren som vår externa partner ringer ifrån är 0751791947 och 0758800963, de är registrerade på Eniro.se och Hitta.se.

Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en misstanke om att det inte är någon från Sverige för UNHCR som ringer, hör gärna av dig till oss på 08-121 490 90 eller till info@sverigeforunhcr.se.

Via möten på stan eller vid ytterdörren

Sverige för UNHCR arbetar med insamlingsmetoderna Face-to-Face och Door-to-Door. Det betyder att vi värvar månadsgivare utomhus på gator och torg samt bostadsområden och knackar på hemma hos potentiella givare.

Personalen som arbetar med detta är direkt anställda av Sverige för UNHCR och får en bred utbildning och löpande information under sin anställning. Detta är en lönsam insamlingsmetod som används av UNHCR över hela världen.

Personalen som arbetar med värvning ska alltid kunna identifieras med UNHCR:s kläder; blå väst samt en ID-bricka runt halsen med namn, bild och kontaktuppgifter till projektledaren och Sverige för UNHCR. De frågar endast om dina bankuppgifter och ska aldrig be eller ta emot kontanter. Om du inte vill uppge dina bankuppgifter så ringer vi dig gärna istället.

För tillfället arbetar vi med Face to Face och Door to door i flera svenska städer.

Om du har frågor eller misstänker att någon utnyttjar UNHCR:s varumärke för att be om pengar, hör gärna av dig till:

AK Fagerlund, programansvarig för Face-to-Face
e-post: ak.fagerlund@sverigeforunhcr.se
telefon: 08-121 49 024