Företag engagerar sig i jul
Det finns många sätt att engagera företaget för människor på flykt – och alla gör skillnad för de som tvingats fly undan krig, konflikter och katastrofer.
När företag väljer att stå upp för människor på flykt och ge en gåva till UNHCR:s arbete skapas inte bara stolthet och engagemang bland medarbetarna – gåvan kan ge trygghet och värdighet åt människor som varit med om det allra värsta. Familjer som splittrats, framtidsdrömmar som slagits i spillror.
”Vi har valt att stötta UNHCR för att hjälpa människor i akuta kriser – och för att främja fredliga och inkluderande samhällen”, säger Christina Johansson, Head of Communication på konsultföretaget Knowit.
Julgåvor under flera år
Knowit engagerar sig sedan flera år för människor på flykt.
”Vi har under flera års tid gått samman inom koncernen under december för att ge en julgåva, där vi som bolag dubblerar den donation som varje medarbetare, kund eller partner gör”, säger Christina Johansson. Tidigare har man valt att fokusera på specifika ändamål, till exempel utbildning. Men nu ger man en så kallad ”oöronmärkt” gåva – som UNHCR använder där det behövs som mest.
Varje krona gör skillnad i UNHCR:s arbete för människor på flykt.
Euroflorist har nyss lanserat ett spännande initiativ: nämligen att kunderna i ett flertal europeiska länder – däribland Sverige – kan skänka en gåva till Sverige för UNHCR i kassafunktionen på webbshopen. För dem är det en självklarhet att engagera sig.
”För oss är det viktigt att hjälpa samhällen i stort. Vi kan vara en kanal där våra kunder enkelt och smidigt kan donera en summa till olika ändamål, i det här fallet en lättillgänglig metod genom Adyen och UNHCR:s kombinerade lösning.”, säger företagets vd Magnus Silfverberg.
Mervärden för företag och människor på flykt
Mervärdena kring företagsengagemang är tydliga: stolta medarbetare och mindre utsatthet för människor på flykt i hela världen.
”Vi ser att fler och fler människor är på flykt och behöver hjälp”, säger Magnus Silfverberg på Euroflorist.
”Att hjälpa är en självklarhet och våra kunders bidrag leder förhoppningsvis till att människoliv räddas och att fler kan komma i trygghet. Precis som vi säger, att det finns alltid en anledning att ge blommor, så finns det alltid en anledning att ge pengar till en organisation som UNCHR”, avslutar Magnus Silfverberg.
Behovet av transparens
En aspekt som samtliga företag lyfter är transparens och behovet av att veta att insamlade medel faktiskt kommer till nytta.
”När vi letar partners för samarbete är det viktigt för oss att kunna spåra vad vi bidrar till. En viktig anledning till att vi valt UNHCR är kopplingen till FN. Som FN:s flyktingorgan har de ett tydligt uppdrag att skydda de människor som tvingas fly sina hem oavsett var i världen krisen uppstår”, säger Christina Johansson på Knowit.
Läs mer om hur ni kan engagera ert företag för människor på flykt!