• Lindex kunder rundar upp med nästan 900 000 kronor till barn på flykt.
    Lindex kunder rundar upp med nästan 900 000 kronor till barn på flykt.
  • Weekday uppmärksammar internationella flyktingdagen den 20 juni.
    Weekday uppmärksammar internationella flyktingdagen den 20 juni.
  • T-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.
    T-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.

Weekday och Lindex står upp för flyktingar

Sommarens samarbeten med Weekday och Lindex. Stort tack för allt fantastiskt engagemang.

Lindex kunder rundar upp igen

Lindex Runda Upp-kampanj startade på internationella flyktingdagen den 20 juni för att uppmärksamma barn på flykt. Under en vecka samlade Lindex kunder och personal in 890 560 kronor.

Kampanjen var en del av Human Facts och hade en kassaskylt i samma manér.

Läs mer om samarbetet på Lindex-bloggen #Lindex

Weekday uppmärksammar flyktingdagen

Weekday stödjer UNHCR med kampanjen "Change comes from action" för att uppmärksamma internationella flyktingdagen 20 juni.

Olika t-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.

Andra produkter var nyckelband, tygväskor, kaffemugg och ett skärp. 18 länder sålde online och 9 länder i fysiska butiker, alla i Europa.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • Lindex kunder rundade upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt i världen - som de här flyktingbarnen från Sydsudan som har sökt skydd i Etiopien.
    Lindex kunder rundade upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt i världen - som de här flyktingbarnen från Sydsudan som har sökt skydd i Etiopien.

Lindex kunder rundar upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt

Mellan den 4-15 december kunde Lindex kunder runda upp sina köp i butik till förmån för UNHCR:s arbete för barn på flykt. Kampanjen resulterade i hela 2 123 439 kronor – pengar som kommer att göra enorm skillnad för flyktingbarn runt om i världen.

– Det är fantastiskt att återigen se engagemanget för barn på flykt bland Lindex kunder och personal. Vi är så tacksamma för den här otroliga insatsen, säger Amelie Häger, ansvarig för strategiska partnerskap på Sverige för UNHCR.

Över hälften av världens flyktingar är barn. Många spenderar hela sin barndom på flykt. De har tvingats uppleva saker som inget barn ska behöva vara med om.

När krig bryter ut och familjer tvingas fly är barnen mest utsatta. Många förlorar sina familjer och riskerar att utsättas för våld och övergrepp.

UNHCR är på plats världen över för att ge livräddande nödhjälp samt skydd, stöd och utbildning till barn på flykt och deras familjer.

Lindex kunder har gett över 8 miljoner kronor

Detta är den sjätte runda upp-kampanjen som Lindex genomfört till stöd för UNHCR:s arbete. Tillsammans har kampanjerna samlat in 8 486 057 kronor.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • "De brände ner vårt hus. Nu är jag ensam." Chenu och hennes bebis bor nu i ett UNHCR-tält. Stort tack till Lindex kunder och personal.
    "De brände ner vårt hus. Nu är jag ensam." Chenu och hennes bebis bor nu i ett UNHCR-tält i Bangladesh. Stort tack till Lindex kunder och personal.

Lindex kunder och personal rundar upp med 427 640 kronor till Rohingya

Under bara fyra dagar i oktober lyckades Lindex kunder och personal få ihop över 400 000 kronor till UNHCR:s arbete för de tusentals rohingyer som just nu flyr från våld i Burma.

Rohingya är en statslös folkgrupp i Burma. Den 25 augusti bröt våldsamheter ut i Rakhine-provinsen i västra delen av landet. Över en halv miljoner rohingyer har sedan dess flytt över gränsen till Bangladesh. Det är den snabbast växande humanitära krisen just nu.

– Ännu en gång har vi sett ett helt fantastiskt engagemang bland Lindex kunder och personal. Pengar som kommer att göra verklig skillnad för familjer på flykt från våldet, säger Amelie Häger, ansvarig för strategiska partnerskap på Sverige för UNHCR.

UNHCR har flugit in flera hjälpsändningar med hundratals ton nödhjälp som tält, presenningar, filtar och köksutrustning.

Lindex kunder har gett över 6 miljoner kronor

Detta är den femte runda upp-kampanjer som Lindex genomfört till stöd för UNHCR:s arbete. Tillsammans har kampanjerna samlat in 6 262 618 kronor.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • En syrisk familj på flykt får hjälp av UNHCR i Libanon.
    En syrisk familj på flykt får hjälp av UNHCR i Libanon.

Lindex kunder rundar upp 1,3 miljoner kronor

Under två veckor har Lindex kunder rundat upp med totalt 1,3 miljoner kronor till förmån för UNHCR:s arbete för människor på flykt från krig och förföljelse. Pengarna kommer att ge skydd, mat, kläder och tak över huvudet till utsatta familjer på flykt.

- Ett helt otroligt resultat som kommer att göra verklig skillnad för familjer som har förlorat allt. Vi är så tacksamma för det fantastiska engagemang som Lindex kunder och personal har visat människor på flykt, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Just nu pågår flera flyktingkriser i världen. 15 miljoner människor har tvingats lämna sina hem i och omkring kring Syrien och Irak. När temperaturerna faller är de extra utsatta.

UNHCR, FN:s flyktingorgan, leder internationella insatser för att skydda människor på flykt från konflikt eller förföljelse och delar ut filtar, vinterkläder och annan nödhjälp.

- Resultatet av insamlingen visar verkligen att engagemanget för att hjälpa människor på flykt är stort hos våra kunder och medarbetare. Jag vill tacka alla som varit med och bidragit till UNHCR:s viktiga arbete, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Kampanjen pågick i Lindex butiker mellan 22 november till 5 december 2016. 

Ulrika Forsberg

Webbansvarig