• Haifa är fyra år. Hon bor i ett tältläger i utkanten av Jemens huvudstad Sanaa. Hennes familj har tvingats fly flera gånger på grund av konflikter. UNHCR är på plats och hjälper barn och familjer som flyr. Tack till Lindex kunder som väljer att hjälpa!
    Haifa är fyra år. Hon bor i ett tältläger i utkanten av Jemens huvudstad Sanaa. Hennes familj har tvingats fly flera gånger på grund av konflikter. UNHCR är på plats och hjälper barn och familjer som flyr. Tack till Lindex kunder som väljer att hjälpa!

Lindex Rundar Upp för Jemen under julen 2018

Lindex gjorde sin åttonde Runda Upp-kampanj till förmån för UNHCR:s arbete 6-16 december 2018. Julens Runda Upp till Jemen slog tidigare rekord.

Med årets kampanj har Lindex skänkt 11,6 miljoner kronor genom Runda Upp, samt gett en gåva från företaget på 100 000 kronor.

Runda Upp-kampanjen julen 2018

Årets Runda Upp-kampanj öronmärktes till katastrofen i Jemen där UNHCR är på plats och hjälper barn och familjer med nödhjälp som tält och filtar.

Årets kampanj slog alla tidigare Runda Upp-kampanjer som Lindex gjort för UNHCR. Totalt samlade Lindex kunder och personal in 2 240 855 miljoner kronor som går direkt till Jemen.

Den rekordhöga summan räcker till att ge 25 000 flyktingar i Jemen näringsrik mat i en månad.

Vi vill tacka hela Lindex med personal, samt alla Lindex kunder som valt att runda upp under december för ert fantastiska engagemang. Stort tack!

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • Lindex kunder rundar upp med nästan 900 000 kronor till barn på flykt.
    Lindex kunder rundar upp med nästan 900 000 kronor till barn på flykt.
  • Weekday uppmärksammar internationella flyktingdagen den 20 juni.
    Weekday uppmärksammar internationella flyktingdagen den 20 juni.
  • T-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.
    T-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.

Weekday och Lindex står upp för flyktingar

Sommarens samarbeten med Weekday och Lindex. Stort tack för allt fantastiskt engagemang.

Lindex kunder rundar upp igen

Lindex Runda Upp-kampanj startade på internationella flyktingdagen den 20 juni för att uppmärksamma barn på flykt. Under en vecka samlade Lindex kunder och personal in 890 560 kronor.

Kampanjen var en del av Human Facts och hade en kassaskylt i samma manér.

Läs mer om samarbetet på Lindex-bloggen #Lindex

Weekday uppmärksammar flyktingdagen

Weekday stödjer UNHCR med kampanjen "Change comes from action" för att uppmärksamma internationella flyktingdagen 20 juni.

Olika t-shirts trycktes för hand i butik i en veckas tid och såldes både online och i butik i alla Weekdays länder.

Andra produkter var nyckelband, tygväskor, kaffemugg och ett skärp. 18 länder sålde online och 9 länder i fysiska butiker, alla i Europa.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • Lindex kunder rundade upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt i världen - som de här flyktingbarnen från Sydsudan som har sökt skydd i Etiopien.
    Lindex kunder rundade upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt i världen - som de här flyktingbarnen från Sydsudan som har sökt skydd i Etiopien.

Lindex kunder rundar upp med 2,1 miljoner kronor till barn på flykt

Mellan den 4-15 december kunde Lindex kunder runda upp sina köp i butik till förmån för UNHCR:s arbete för barn på flykt. Kampanjen resulterade i hela 2 123 439 kronor – pengar som kommer att göra enorm skillnad för flyktingbarn runt om i världen.

– Det är fantastiskt att återigen se engagemanget för barn på flykt bland Lindex kunder och personal. Vi är så tacksamma för den här otroliga insatsen, säger Amelie Häger, ansvarig för strategiska partnerskap på Sverige för UNHCR.

Över hälften av världens flyktingar är barn. Många spenderar hela sin barndom på flykt. De har tvingats uppleva saker som inget barn ska behöva vara med om.

När krig bryter ut och familjer tvingas fly är barnen mest utsatta. Många förlorar sina familjer och riskerar att utsättas för våld och övergrepp.

UNHCR är på plats världen över för att ge livräddande nödhjälp samt skydd, stöd och utbildning till barn på flykt och deras familjer.

Lindex kunder har gett över 8 miljoner kronor

Detta är den sjätte runda upp-kampanjen som Lindex genomfört till stöd för UNHCR:s arbete. Tillsammans har kampanjerna samlat in 8 486 057 kronor.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig
  • "De brände ner vårt hus. Nu är jag ensam." Chenu och hennes bebis bor nu i ett UNHCR-tält. Stort tack till Lindex kunder och personal.
    "De brände ner vårt hus. Nu är jag ensam." Chenu och hennes bebis bor nu i ett UNHCR-tält i Bangladesh. Stort tack till Lindex kunder och personal.

Lindex kunder och personal rundar upp med 427 640 kronor till Rohingya

Under bara fyra dagar i oktober lyckades Lindex kunder och personal få ihop över 400 000 kronor till UNHCR:s arbete för de tusentals rohingyer som just nu flyr från våld i Burma.

Rohingya är en statslös folkgrupp i Burma. Den 25 augusti bröt våldsamheter ut i Rakhine-provinsen i västra delen av landet. Över en halv miljoner rohingyer har sedan dess flytt över gränsen till Bangladesh. Det är den snabbast växande humanitära krisen just nu.

– Ännu en gång har vi sett ett helt fantastiskt engagemang bland Lindex kunder och personal. Pengar som kommer att göra verklig skillnad för familjer på flykt från våldet, säger Amelie Häger, ansvarig för strategiska partnerskap på Sverige för UNHCR.

UNHCR har flugit in flera hjälpsändningar med hundratals ton nödhjälp som tält, presenningar, filtar och köksutrustning.

Lindex kunder har gett över 6 miljoner kronor

Detta är den femte runda upp-kampanjer som Lindex genomfört till stöd för UNHCR:s arbete. Tillsammans har kampanjerna samlat in 6 262 618 kronor.

Ulrika Forsberg

Webbansvarig