Engagemang för människor på flykt kan se väldigt olika ut på olika företag. Konsultbolaget Knowit är sedan länge engagerat – och dubblar medarbetare, kunder och partners insamlade medel.
Engagemang och insamling från företag till UNHCR:s arbete skapar inte bara stolthet och engagemang bland medarbetarna – det kan också ge trygghet och värdighet åt människor på flykt. Människor som varit med om det allra värsta.
”Vi har valt att stötta UNHCR för att hjälpa människor i akuta kriser – och för att främja fredliga och inkluderande samhällen”, säger Christina Johansson, Head of Communication på konsultföretaget Knowit.
Knowit engagerar sig sedan flera år för människor på flykt.
”Vi har under flera års tid gått samman inom koncernen under december för att ge en julgåva, där vi som bolag dubblerar den donation som varje medarbetare, kund eller partner gör”, säger Christina Johansson. Tidigare har man valt att fokusera på specifika ändamål, till exempel utbildning. Men nu ger man en så kallad ”oöronmärkt” gåva – som UNHCR använder där det behövs som mest.
”När vi blickar mot omvärlden finns det många akuta kriser i form av krig och naturkatastrofer och då anser vi att UNHCR bäst kan placera donationen där den verkligen behövs och på så vis gör vår insats störst skillnad för individen”, förklarar Christina Johansson.
Varje krona gör skillnad i UNHCR:s arbete för människor på flykt och mervärdena kring företagsengagemang är tydliga: stolta medarbetare och mindre utsatthet för människor på flykt i hela världen.
En aspekt som samtliga företag lyfter är transparens och behovet av att veta att insamlade medel faktiskt kommer till nytta.
”När vi letar partners för samarbete är det viktigt för oss att kunna spåra vad vi bidrar till. En viktig anledning till att vi valt UNHCR är kopplingen till FN. Som FN:s flyktingorgan har de ett tydligt uppdrag att skydda de människor som tvingas fly sina hem oavsett var i världen krisen uppstår”, säger Christina Johansson på Knowit, som gärna vill ge tre tips till andra företag:
• Ha tidigt en dialog med interna stakeholders så att insamlingen blir prioriterad inom organisationen.
• Kommunicera ett tydligt start- och slutdatum för insamlingen, var transparenta med vad ni bidrar till och vad olika belopp faktiskt gör för skillnad.
• Använd era interna kanaler, men fundera också på om era kunder och partners skulle vilja bidra? Använd i sådana fall nödvändiga externa kanaler och verktyg för att nå dem.
Läs mer om hur ni kan engagera ert företag!