Delicato lanserar kampanj för människor på flykt

Situationen för flyktingar fortsätter att vara svår, den lämnar inte någon oberörd. Med en ny kampanj ska Delicato Bakverk AB hjälpa människor på flykt.

22 februari, 2021
Vår kollega Shang hjälper familjer på flykt att bära sina små barn till en skyddad plats i Dohuk i Irak.
Foto: UNHCR/Firas Al-Khateeb
Vår kollega Shang hjälper familjer på flykt att bära sina små barn till en skyddad plats i Dohuk i Irak. Under mars 2021 kan du köpa bästsäljande Delicotoboll 6-pack och hjälpa behövande. Tusen tack.

”Behoven är idag större än någonsin”

– Vi är oerhört glada över att Delicato gör den här satsningen. Behoven är idag större än någonsin tidigare. Över 80 miljoner människor är på flykt, den högsta siffran någonsin, säger Åsa Widell, Sverige för UNHCR:s generalsekreterare.

Kampanjen pågår mellan 1 till 31 mars och Delicatos bakverk kommer att säljas i drygt 3000 dagligvarubutiker.

– Vi på Delicato är enormt stolta över att kontinuerligt kunna bidra till UNHCR:s livräddande arbete där behovet är som störst. I årets butikskampanj kommer vi förlänga räckvidden på detta livsviktiga budskap via vår bästsäljande produkt Delicatoboll 6-pack säger Johan Berg, VD på Delicato.

Sedan tidigare har Delicatos grundare Einar Belvéns stiftelse skänkt sammanlagt 6,5 miljoner kronor till UNHCR:s arbete för att skydda människor på flykt.

– Beloppet som Delicato och Stiftelsen Einar Belvén hittills har skänkt räcker till 17 609 nödpaket till hela familjer som förlorat allt, eller 33 584 skolpaket till barn som tvingats fly sina hem och sin skolgång, säger Åsa Widell.

Publicerad av Ulrika Forsberg